Що таке STEM-освіта і чому вона потрібна дітям уже зараз


Опубліковано 22 Липень 2025 о 10:00

Блог Діти в місті Київ >  Освіта >  Що таке STEM-освіта і чому вона потрібна дітям уже зараз


Що таке STEM-освіта і чому вона потрібна дітям уже зараз

Photo: Freepik


Сучасний світ мчиться вперед з небаченою раніше швидкістю. Нові професії з’являються швидше, ніж діти закінчують школу. Класичні підходи до освіти вже не здатні забезпечити якісну підготовку до реального життя. Саме тому останніми роками головної зіркою освіти стає STEM. Чому STEM-освіта стала такою популярною, та чи правда вона дає дітям знання, які можна застосувати на практиці, дізнавалися «Діти в місті».


Навички, які розвиває STEM-освіта




Директорка НВК «Міжнародний ліцей МАУП», докторка наук з державного управління, доцентка, кандидатка юридичних наук Катерина Швець розповіла, що STEM-освіта формує у дітей критичне мислення, вміння вирішувати проблеми, працювати в команді, проводити дослідження та застосовувати теорію на практиці.



«У ХХІ столітті, коли професійний ландшафт стрімко змінюється, ці навички стають основою успішної кар’єри. Наш світ вимагає від молоді гнучкості, технологічної грамотності та здатності адаптуватися до нових викликів – саме це дає STEM», - пояснює Швець.


За її словами, у МАУП знайомство з елементами STEM рекомендують починати з молодшого шкільного віку – орієнтовно з 6-7 років.


«У нашому ліцеї ми впроваджуємо STEM-елементи вже у початковій школі через практичні проєкти, досліди, навчальні ігри та заняття в інтерактивних лабораторіях. У середній та старшій школі ми поглиблюємо ці підходи через міжпредметні проєкти, робототехніку, програмування тощо», - поділилася директорка.


Інтеграція STEM в інші предмети



Photo: Freepik


Катерина Швець розповіла, що в ліцеї МАУП STEM-освіта інтегрується в навчальний процес через три сучасні освітні напрями для середньої школи:

  • IT (Information Technology) – це напрям із поглибленим вивченням інформатики, робототехніки, програмування, де учні вчаться працювати з кодом, створювати алгоритми, конструювати роботів і застосовувати новітні технології на практиці.
  • SA (Social&Art) – поєднує гуманітарні науки з творчим підходом. Наприклад, учні вивчають нестандартні дисципліни, які безпосередньо пов’язані з історією — Містичні вчення, Атлас народів світу та інші, а на англійській мові працюють із носіями мови над міжпредметними проєктами. Ліцеїсти створюють мультимедійні презентації, інтерактивні карти, проводять історичні реконструкції з використанням цифрових технологій тощо.
  • ES (EcoStyle) – напрям із акцентом на біологію, географію, природничі науки. Такі предмети як Мікровсесвіт на долоні чи Спортивне орієнтування спонукають учнів досліджувати навколишній світ, аналізувати дані, будувати моделі екосистем і застосовувати природничі науки в реальному житті.


«Усі напрями включають поглиблене вивчення англійської мови, проєктну діяльність, а також роботу в сучасних STEM-лабораторіях, де учні інтегрують знання з різних предметів – інформатики, мови, мистецтва, природничих наук – у реальні міждисциплінарні проєкти. Таким чином STEM у нашому ліцеї – це не лише про технології, а про формування цілісного, гнучкого мислення, яке буде актуальним у майбутньому», - пояснює Швець.


Технології та ресурси, що потребує STEM-освіта



Photo: Freepik


У НВК «Міжнародний ліцей МАУП» створене сучасне освітнє середовище, яке відповідає вимогам STEM-освіти та надихає дітей на дослідження, творчість і технологічне мислення. У нас діють три спеціалізовані STEM-лабораторії:

Art Lab – це простір для медіатворчості, обладнаний сучасними фото- і відеокамерами, хромакеєм, телесуфлером тощо. Тут учні створюють власні відеопроєкти, навчаються працювати з візуальним контентом, розвивають навички презентації, медіаграмотності та креативного мислення.

Natural Lab – спеціально обладнаний кабінет для проведення дослідів з біології, хімії та фізики. Учні мають доступ до мікроскопів, лабораторних наборів, VR-окулярів, які дозволяють зануритися в дослідження мікросвіту, анатомії, природних явищ тощо.

Robotics Lab – це простір для вивчення робототехніки та 3D-моделювання, інформатики. У лабораторії є потужні 3D-принтери, бокси для робототехніки, розраховані на різні вікові категорії – від учнів 1 класу до старшої школи. Діти навчаються основам конструювання, програмування, логіки та інженерного мислення.


«Крім того, всі STEM-напрямки у нашому ліцеї підтримуються сучасною технічною базою – інтерактивними дошками, цифровими платформами для моделювання, хмарними сервісами для командної роботи, наші вчителі проходять регулярне підвищення кваліфікації за міжнародними STEM-програмами. Ми впевнені, що лише через практичну діяльність і живий досвід дитина по-справжньому опановує знання», - підсумовує директорка.


У Smart Kids, у свою чергу, розповіли, що використовують в освітніх цілях:

  • конструктори LEGO з навчальними наборами.
  • STEАM-набори для дослідів (магніти, оптика, хімія, механіка).
  • робототехніка для дітей (набір з програмованими елементами).
  • цифрові інструменти (інтерактивні дошки, навчальні відео, додатки для моделювання).
  • 3D-пазли, логічні ігри, настільні STEАM-квести.

Втім, головне, на їхню думку, це вчителі, які надихають. Бо саме від них залежить, як дитина сприйме нове — як обов’язок чи як пригоду.


Читайте також: Розвиток STEM-освіти в України: виклики та перспективи






Підпишись на щотижневу програму від "Діти в місті"


Пошук