Що таке освітні втрати та як зацікавити дитину в навчанні попри виклики війни


Опубліковано 24 Січень 2024 о 12:00

Блог Діти в місті Київ >  Освіта >  Що таке освітні втрати та як зацікавити дитину в навчанні попри виклики війни


Що таке освітні втрати та як зацікавити дитину в навчанні попри виклики війни

Photo: ГО “Освіта 360”


Усі ми прагнемо навчати своїх дітей, наділяти їх знаннями та навичками, які допоможуть їм будувати свій майбутній шлях. Однак, для батьків і вчителів в Україні виклики війни, що тривають, спричинили тривожне явище – освітні втрати. Ці втрати виходять за рамки простого порушення навчального процесу; вони містять емоційні виклики для учнів, перешкоди для академічного прогресу та потенційні довгострокові наслідки для їхнього майбутнього. У цій статті ми заглибимося у значення освітніх втрат, поговоримо про причини їх виникнення та поділимось практичними поради щодо того, як батьки та вчителі можуть розпалити пристрасть до навчання в серцях учнів.


Освітні втрати — це прогалини у знаннях і навичках, які виникають в учнівства під час освітнього процесу у порівнянні зі стандартами освіти та очікуваними результатами навчальних здобутків. Це може бути результатом низки факторів, таких як війни, кризи, пандемії, переселення та інші складні обставини. Освітні втрати в контексті військових дій та війни - це труднощі та перерви в освітньому процесі дитини, спричинені порушенням нормальної шкільної діяльності. Ці втрати проявляються в різних формах, включаючи пропуски занять у класі, порушення права на освіту, перешкоди у доступі до освіти, спричинені травмою, зниження загальної академічної успішності. Психологічні наслідки життя в зоні конфлікту можуть також створювати складні умови для ефективного навчання, що призводить до прогалин в освіті, які можуть зберігатися ще довго після завершення війни.


У середньому, за підсумками PISA-2022, у всіх країнах, зокрема й країнах Організації економічного співробітництва та розвитку (ОЕСР), спостерігалося безпрецедентне падіння успішності в усіх предметних галузях.


Причиною цього може бути тривале дистанційне навчання під час пандемії. В Україні ж додалася ще й повномасштабна війна. Значна частка українських підлітків не досягла навіть базового рівня сформованості математичної, читацької та природничо-наукової грамотності, тобто не дотягує до другого рівня із шести можливих. Лише 58% українських школярів можуть похвалитися базовим рівнем математичної грамотності, 59% — читацької грамотності, 66% — природничо-наукової грамотності. Ці показники так само нижчі за середні значення по країнах ОЕСР.



Головні фактори, що сприяють виникненню освітніх втрат в українських реаліях


Основними каталізаторами стали переміщення, припинення уроків під час повітряних тривог, перебої з електропостачанням, травми дітей й вчителів, руйнування освітньої інфраструктури.. Крім того, невизначеність і страх, що викликає війна, також можуть створити атмосферу, яка не сприяє оптимальному навчанню. Дітям може бути важко зосередитися, запам'ятати інформацію та ефективно висловлювати свої думки, і все це може сприяти збільшенню розриву в їхньому освітньому розвитку.


Після аналізу багатогранних причин освітніх втрат в Україні стає очевидним, що подолання впливу війни на освіту дітей та молоді – складне завдання. Проте саме в ці складні часи роль батьків і вчителів виходить на перший план. Ми можемо перейти до практичних порад, озброївшись стратегіями виховання любові до навчання та життєстійкості в серцях юних учнів, які стикаються з негараздами війни.


Один із ефективних способів зацікавити дітей у навчанні – це інтегрувати практичне та експериментальне навчання, щоб зробити освіту більш цікавою та релевантною реальним життєвим ситуаціям. Цю стратегію активно використовує наша громадська організація “Освіта 360”. Так упродовж 2023-24 навчального року ми впроваджуємо проєкт "SCIENCE club: Подолання освітніх втрат".


Його метою стало подолання освітніх втрат в природничих дисциплінах (хімія, біологія, фізика, географія) серед українських дітей, які виникли через військові дії в Україні. Проєкт спрямований на розвиток природознавчої освіти серед молоді, розкриває їхній потенціал, зацікавлює науковою діяльністю, надає ресурсну базу для практичного навчання. Завдяки науковим заходам та практичним заняттям діти можуть зберегти або навіть підвищити рівень інтересу до вивчення природничих предметів і науки загалом. Ми розробили спеціальні програми, де діти повторюють основний матеріал шкільної програми 7-9 класів за допомогою проведення реальних дослідів. Так, наприклад, на заняттях з хімії за темою “Чисті речовини і суміші” учасники проєкту проводять дослід «Неньютонівська рідина», а на біології на занятті з теми “Еволюція органічного світу” учасники можуть побачити та потримати справжній зуб мамонта! Такі досліди на уроках не лише доводять, що наука може бути цікавою, але й допомагають дітям та підліткам переключитися зі стресових подій.



Photo: ГО “Освіта 360”, “Заняття з біології проєкту SCIENCE club: Подолання освітніх втрат”


Серед інших порад батькам і вчителям можна виокремити наступні:


Створити безпечне та сприятливе середовище

У неспокійних умовах війни створення безпечного та сприятливого середовища для дітей має першорядне значення. Для цього визначте певні місця в будинку (якщо учень навчається онлайн) або школі (Ресурсна кімната), куди діти можуть усамітнитися, коли відчувають себе пригніченими. Це місце або клас повинні бути обладнані предметами та ресурсами, які сприятимуть заспокоєнню. Також заохочуйте відкрите спілкування. Ініціюйте регулярні обговорення з дітьми їхніх почуттів і переживань. Використовуйте відкриті запитання, щоб підштовхнути до розмови, і активно слухайте не засуджуючи. Такий підхід допомагає дітям висловлювати страхи і занепокоєння, розвиваючи емоційну стійкість.


Сприяйте взаємодії з однолітками

Взаємодія з однолітками є життєво важливою для соціального та когнітивного розвитку дитини. Навіть за складних обставин можна налагодити зв'язки між учнями. Ініціюйте групові проєкти, командні домашні завдання, які вимагають співпраці, дозволяючи учням працювати разом над досягненням спільних цілей. Це не лише покращує соціальну взаємодію, але й створює відчуття спільноти та спільної мети. У разі онлайн навчання заохочуйте створення віртуальних навчальних груп, де учні можуть співпрацювати над завданнями та обмінюватися думками. 


Виступайте за підтримку психічного здоров'я

В умовах війни пріоритетність психічного здоров'я має першорядне значення. Для цього організуйте на уроці ці в школі інформаційні кампанії, щоб дестигматизувати дискусії про психічне здоров'я. Залучайте шкільного психолога чи встановіть партнерські стосунки з місцевими громадськими організаціями що надають допомогу з питань психічного здоров'я. Працюйте разом над реалізацією програм, спрямованих на емоційне благополуччя, надаючи дітям необхідну підтримку та механізми подолання труднощів у складні часи.


Перед обличчям несприятливих обставин проявляється стійкість українського народу, і вкрай важливо поширити цю стійкість на сферу освіти. Розуміючи нюанси освітніх втрат і впроваджуючи цілеспрямовані стратегії, громадськість, батьки, вчителі та адміністрації закладів освіти можуть відігравати ключову роль у пом'якшенні впливу війни на навчальний процес дитини. Завдяки поєднанню емоційної підтримки, індивідуального підходу до навчання та інноваційних методів викладання ми можемо допомогти наступному поколінню подолати труднощі та вирости стійкими, всебічно розвиненими особистостями з пристрастю до навчання, яка перевершує труднощі сьогодення!



Photo: ГО “Освіта 360”, “Заняття з фізики проєкту SCIENCE club: Подолання освітніх втрат”


Автор: Семка Ростислав

Матеріал підготовлено ГО “Освіта 360”

    





Підпишись на щотижневу програму від "Діти в місті"


Пошук