Розумніші, ніж ви думаєте: як розкрити і розвинути здібності вашої дитини


Опубліковано 27 Березень 2018 о 15:33

Блог Діти в місті Київ >  Освіта >  Розумніші, ніж ви думаєте: як розкрити і розвинути здібності вашої дитини


Розумніші, ніж ви думаєте: як розкрити і розвинути здібності вашої дитини

Photo: Pexels


Ваш малюк цікавиться музикою, а йому немає ще і трьох років? Як своєчасно розкрити здібності у дитини? В якому віці можна визначити, до чого є схильності у малюка? І як розвивати здібності, щоби не нашкодити дитині?

Для початку з'ясуємо, що таке схильності, здібності й талант і яка між ними різниця.

Здібності - індивідуальні особливості людини, які вказують на схильність до тієї чи іншої діяльності. Не можна виявити здібності в однорічного малюка, можна хіба що проаналізувати, які вроджені задатки є у дитини, адже саме вони та формують у майбутньому базу для розвитку схильностей.

Схильності проявляються у прагненні дитини до певного виду діяльності та є першим кроком на шляху до формування здібностей.

Талант, зі свого боку, трапляється досить рідко, і засмучуватися через те, що у вашої дитини немає видатних здібностей, зовсім не варто, адже завзятість і наполегливість часом дають набагато кращі результати.


Спостерігайте, задавайте питання й аналізуйте. 

Photo by Kelly Sikkema on Unsplash


Як виявити здібності у дитини?

Насамперед - спостерігайте. Ніхто не знає вашу дитину краще, ніж ви. Малюк годинами складає з кубиків башточки, захоплено малює або не випускає з рук улюблений барабан - одне з цих занять може стати справою всього його життя, а може й ні. Поспішати з висновками не варто. І тим більше не варто записувати дитину в десятки гуртків і секцій.

Розмовляйте, ставте запитання й аналізуйте відповіді. Запитайте малюка, чим йому подобається займатися і чому. Звичайно, дворічна дитина мало що пояснить, але вже у п'ять років відповіді будуть більш обґрунтованими та, можливо, проллють світло на захоплення дитини.

Даруйте речі, які допоможуть розкрити схильності: музичні інструменти, футбольний м'яч або конструктор. І знову спостерігайте та аналізуйте. З яким захопленням дитина грає в ту чи іншу гру? Як багато часу вона проводить за цим заняттям і наскільки добре це в неї виходить? Відповіді на ці запитання допоможуть вам краще зрозуміти свою дитину, виявити в неї здібності й розвивати їх надалі.


У якому віці формуються здібності?

Масару Ібука, автор новаторських концепцій із раннього виховання й розвитку дітей, акцентує увагу на тому, що ключ до розвитку розумових здібностей дитини - це її особистий досвід пізнання в перші три роки життя. У своїй книзі «Після трьох уже пізно» він пише:

«За умови правильного виховання в ранньому віці дитина і в школі вчиться краще. Вона легше переносить систему «добування оцінок» у школі. Якщо було посіяне добре насіння в найбільш критичний період раннього розвитку, дитина виросте досить міцною, щоби протистояти будь-яким труднощам.»


Як розвивати здібності, не завдаючи шкоди?

«Дивно, але багато батьків довго не розлучаються з ілюзією, що, поки дитина перебуває під їхньою опікою, вони можуть робити з нею все, що їм заманеться. Вони можуть сказати: «Я хочу зробити з нього інженера» або «Хочу, щоби вона стала музикантом», ніби замовляють костюм у кравця» - пише Ібука. І, незважаючи на те, що книга була написана на початку сімдесятих років, вона актуальна й у наші дні.

Іноді, у прагненні дати своїй дитині більше можливостей, батьки не знають міри та записують її в п'ять різних секцій або випробовують на дитині всі можливі методики раннього розвитку. Важливо розуміти, що обов'язок батьків - направляти, створюючи всі умови для розвитку здібностей відповідно до віку дитини і її вподобань. І, безсумнівно, залишати право вибору за дитиною, щоби вона сама вирішувала, ким хоче стати.

Не достатньо виявити, до чого в дитини є здібності, набагато важливіше їх розвивати, і робити це так, щоби дитина не втратила інтерес.


Викликати інтерес дитини до предмета навчання - це і є найкращий педагогічний метод.

Photo by Click and Boo on Unsplash


У своїй книзі Масару Ібука наводить чудовий приклад:

«Дво- і трирічних дітей проти їхньої волі кожен день приводять за руку на уроки скрипки до професора Сузукі. Вони з цікавістю озираються, стрибають і граються в коридорі й зовсім не цікавляться скрипкою. Якщо батьки намагаються змусити їх навчатися музиці, то всі подібні спроби закінчуються сльозами й істериками. Діти починають ненавидіти скрипку. Їхня бурхлива реакція пояснюється тим, що в цьому віці в них прокидається самосвідомість і почуття власного «Я», яке не терпить ніякого насильства.

Тому спочатку професор Сузукі дозволяє дітям робити все, що вони хочуть, але не допускає їх близько до скрипки. Дуже скоро маленький учень заспокоюється та із задоволенням спостерігає, як грають інші діти. Протягом двох - трьох місяців дитина добре запам'ятовує всю п'єсу, яку грає її товариш, й ось уже їй теж хочеться спробувати. Учитель чекає, доки нетерпіння дитини досягне апогею й тільки тоді дає перший урок. Період підготовки у всіх дітей різний. Найдовший - шість місяців.»

Головний принцип методу професора Сузукі - викликати інтерес, адже він у свою чергу - це найкраще спонукання. На його думку, примус - найгірший спосіб навчання. Викликати інтерес дитини до предмета навчання - це і є найкращий педагогічний метод.»


Який тип інтелекту в дитини?

Ви коли-небудь чули про теорію множинних інтелектів? Вона була розроблена професором Гарвардського університету в 1983 році. Автор теорії Говард Гарднер стверджує, що є вісім або дев'ять різних видів інтелекту. З огляду на цю теорію можна сказати, що деякі діти наділені лінгвістичним інтелектом, а інші - логіко-математичним або натуралістичним, або музичним інтелектом. 


Один зі способів допомогти дитині розкрити свої сильні сторони - це діагностика внутрішнього потенціалу,

яка допоможе отримати більш глибоке розуміння можливостей дитини. Інфографіка - "Діти в місті"


Центри Києва, які можуть допомогти розвинути здібності у вашої дитини


Міжнародна мережа центрів позашкільної інноваційної освіти «Future Education Center 3/7» - це унікальна освітня платформа. В її основі лежить ізраїльська технологія з активації індивідуального мислення і конкурентоспроможності. 

Засновники центру вважають, що розуміння типу мислення відкриває перед дитиною та її батьками широкі можливості. Реальне знання оберігає від неправильних кроків у вихованні та дає дитині можливість обрати успішний і щасливий життєвий шлях, який підходить саме їй.

- З чого починається робота з дитиною?


Вікторія Лямець, керівник «Future Education Center 3/7» у Києві:

«Ми намагаємося зрозуміти, як дитина мислить і що відчуває. Тому перше, що ми робимо, — це проводимо діагностику.

У підсумку вона дає кілька результатів.

  • По-перше, допомагає проаналізувати поточну життєву ситуацію дитини. Зокрема, навколишнє середовище, у якому вона росте і виховується.
  • По-друге, діагностика дозволяє визначити рівні розвитку коефіцієнтів особистої ефективності. Цих коефіцієнтів три: наявність лідерських якостей (VQ), рівень володіння інтелектом (IQ) й емоційним інтелектом (EQ).
  • По-третє, у процесі діагностики ми визначаємо дуже важливий параметр — тип мислення дитини. Це спосіб, яким вона мислить і будує свої відносини зі світом. Тип мислення вказує на сильні, конкурентні якості характеру дитини й негативні звички, які можуть «гальмувати» її розвиток.

Тільки за підсумками діагностики ми можемо дати батькам рекомендації щодо виховання, запропонувати необхідний дитині курс розвитку та індивідуальні методи для взаємодії саме з її типом мислення.»


- Які переваги дає індивідуальний план розвитку?

«Ми знаємо, що кожна дитина індивідуальна. І ми використовуємо це знання. Скажімо, математика — одна й та ж наука, але кожна дитина розуміє її по-своєму. Те ж саме з усіма іншими сферами життя. Індивідуальний план або стратегія розвитку необхідні для економії часу й зусиль. А ще — для отримання максимального ефекту для однієї конкретної дитини. Наявність стратегії дозволяє вже в ранньому віці закласти потрібні навички й розвинути природній потенціал дитини.»


- Чи надає ваш Центр послуги для батьків?

«Діти вчаться, орієнтуючись на батьків. Тому ми зобов’язані працювати і з першими, і з другими. Методики роботи з дорослими людьми відрізняються від дитячих методик. Батькам ми пропонуємо коуч-сесії, під час яких індивідуально пояснюємо виклики, що стоять перед їхньою дитиною. Тоді процес розвитку дитини можна контролювати з обох сторін.

Ми супроводжуємо батьків протягом усього навчання дитини. Постійно спілкуємося, разом допомагаємо дитині внести засвоєні навички в життя, прибрати негативні звички й поліпшити взаєморозуміння в сім’ї.»



Photo: «Future Education Center 3/7»


Метою Академії розвитку особистості і естетичного навчання дітей «GVC» є створення умов для зростання активної, життєрадісної, творчої особистості, чемної, привітної дитини.

Навчання дітей здійснюється за програмою «Я у світі», метою якої є навчити дитину любити і шанувати батьків, рідних, свій край, рідну мову, пісню, змалечку прилучити до традицій і звичаїв свого народу, до по­ваги інших народів, до основних морально-етичних та естетичних цінностей національної і світової культури.

Програми академії інтегровані в комплексні розвиваючі заняття, що спрямовані на всебічний розвиток дитини, відповідно до її психофізіологічних особливостей. Заняття проходять весело, у формі гри, спонукаючи дітей до нових відкриттів та пізнань.



Photo: Академия развития «GVC»


«Є-Школа» - це сучасна демократична школа для дітей віком від 5 до 9 років, де замість вчителів досвідчені наставники, які вміло діляться прекрасними образами людських взаємин, а Є-шкільне життя цікаве і радісне, без надмірностей шкільної програми, без оцінок і домашніх завдань.

В «Є-школі» дітей навчають основам тайм-менеджменту та демократичного самоврядування, у другій половині дня діти відвідують мовні, спортивні та мистецькі клуби. А під час канікул школа перетворюється на табір - простір творчості та нових відкриттів.



Photo: «Є-школа»


Освіта повинна бути цікавою, давати сучасні професійні навички і вчити долати труднощі. «JAMM School» поєднали ці компоненти та створили школу розвитку для дітей та підлітків, аналогів якої в Україні немає. 

«JAMM School» - це інноваційна, позашкільна освіта для дітей і підлітків у форматі курсів і тренінгів, головна мета якої - розвивати навички та характер вашої дитини, щоби вона передавала позитивний вплив іншим і робила світ кращим.

«JAMM School» також проводить он-лайн тестування і консультації з профорієнтації для підлітків. Ваша дитина стане успішною і щасливою, якщо вже сьогодні зрозуміє свої сильні сторони, які допоможуть їй у майбутньому самореалізуватися та отримувати гідну винагороду в своїй професії.



Photo: «JAMM School»


Клуб для дітей та батьків «Молоко» - це місце де батьки можуть отримати підтримку, консультацію і просто спілкування за чашкою чаю. А дітки від 3 місяців до 6 років - повноцінну програму для різнобічного розвитку, спілкування і творчості.

Особливість клубу - це авторські програми для дитини від моменту народження і до шести років, а також емоційна та інформаційна підтримка батьків.



Photo: Клуб для детей и родителей «Молоко»


Для дітей в клубі проводяться заняття з всебічного розвитку, курси підготовки до школи, інтерактивний театр і заняття музикою.

Для батьків - творчі майстер-класи, семінари «Три кити батьківства», а також курси з підготовки до пологів і батьківства.


Більше організацій ви можете знайти на нашому сайті.


Ранній розвиток - це міцний фундамент, на якому батьки можуть побудувати щасливе і успішне майбутнє для дитини. Головне - залишати право вибору за дитиною, щоб він сам вирішив, ким хоче стати.





Підпишись на щотижневу програму від "Діти в місті"


Пошук