4 компоненти навчання в школі Basis та середовище, в якому формується шлях дитини


Опубліковано 21 Серпень 2024 о 12:00

Блог Діти в місті Київ >  Освіта >  4 компоненти навчання в школі Basis та середовище, в якому формується шлях дитини


4 компоненти навчання в школі Basis та середовище, в якому формується шлях дитини

Photo: Базис


Щоб дійсно зрозуміти, як все влаштовано в школі та яким чином працює, варто почати з розуміння мети школи та її задач. 


В «Базисі» ми створюємо середовище, в якому кожен учень обирає і формує власний шлях — в своєму темпі, на своїй глибині, з можливостями змінювати свій вибір. 


Ми впевнені: як заляканий учень не зможе відчувати свої потреби і бажання, так і жорстке стимулювання/підштовхування на шляху гарантовано збиватимуть з розуміння власного вибору. Побудова усвідомленого шляху учнями потребує зовсім інших підходів.


В Базисі повага і гідність є базою в стосунках між учнями та вчителями



Photo: Базис


Кожен учень може як вільно виказувати свої ідеї, так і визнавати нерозуміння чогось без страху перед вчителем. Зацікавленість ходом думок, підтримка ініціатив, але й чесний зворотній зв’язок щодо них (без зверхності, маніпуляцій чи замовчувань) — це те, що зустрічає учень від вчителя у відповідь. На наш погляд, саме в таких відносинах може народитись глибше розуміння себе дитиною в якомусь аспекті, нове зацікавлення чи захоплення, а також цікава співпраця класу, команд, всієї школи.  

Цей же принцип поширюється і на взаємодію між колегами та з батьками, адже створення середовища з максимальним вибором і гнучкістю потребує якісних партнерських відносин з усіма сторонами процесу. 

Чи це означає, що на шляху дитини не зустрічаються складнощі? Зовсім ні. Інколи долаючи складнощі, учень зважує свої зусилля — чи готовий загалом рухатись таким шляхом? А інколи складні перемоги лише укріплюють азарт і захоплення. Тож в Базисі ми не тікаємо від складних завдань, проєктів чи процесів, а навпаки запрошуємо вдивлятись в них з особливою увагою — шукати власні способи розв’язання/втілення, не опускати руки при перших невдачах, знаходити ресурси та команду для амбітних задач. «Цікаво, захопливо, складно!» — говоримо ми про навчання в Базисі. 


Photo: Базис


Ще одним важливим моментом є розуміння, що далеко не завжди складні і цікаві речі вивчаються для використання в майбутньому. Намагання поєднати все, що вивчається в школі, з конкретними прикладами втілення часто буває штучним, «притягнутим за вуха». Натомість ми в Базисі запрошуємо учнів навчитись отримувати задоволення від процесу розв’язку і самого моменту інтелектуального пошуку. Допитливість, насправді, частково є навичкою, що розвивається в атмосфері захоплення пізнанням світу. 

Чи це означає, що навчальний шлях складається лише з яскравих моментів, схожих на пригодницькі фільми? Теж ні. Для подолання різноманітних перешкод потрібне якісне «спорядження» та «інструменти», що напрацьовуються в рутинній і можливо трохи нудній роботі. Але передчуття відкриттів та можливості різноманітних спроб дозволяють і до рутинної частини навчання відноситись серйозно. 


Індивідуальні навчальні траєкторії в школі Базис


Поширене уявлення, що для гарантованих результатів програма має бути визначена наперед чітко і жорстко, а можливостей впливу учнів на процес не має бути. В Базисі це не так: працюючи в невеликих групах (класи до 16 дітей), вчитель має можливість формування індивідуальних навчальних траєкторій для кожного учня в старшій школі (при потребі і раніше), а учень може реалізувати свої запити і інтереси як в межах занять, так і поза ними (на консультаціях з викладачами, через індивідуальні проєкти чи інші формати). Крім того, вчитель враховує обрану спеціалізацію учня, а також стартову точку класу чи групи, яка склалась, гнучко змінюючи програму. Учень чи група учнів цілком можуть стати ініціаторами нових процесів чи створення нових форматів. В Базисі також працює Парламент школи, на зібраннях якого представники класів не лише обговорюють складнощі учнівства і способи їх вирішення, але й ініціюють і втілюють нові традиції та події.


Photo: Базис


Атмосферу, яка створюється завдяки принципу поваги, захопленню непростими задачами та красою процесу пошуку рішень, уваги до рутинної частини навчання, насправді важко описати словами — зате легко відчути, заходячи на урок, спецкурс чи навіть на науковому проєкті в таборі. 


В Базисі збалансоване, але достатньо велике навантаження від початкової школи до найстарших класів. Ми вивчаємо поглиблено курси математики, природничих дисциплін, а також англійської; гуманітарні дисципліни викладаються у вигляді інтегрованих курсів і займають не менш поважне місце в програмі школи. 


Кожен предмет має визначений мінімум, але такий, що дозволяє на фундаменті знань та вмінь в певний момент обрати чи поглибити свою спеціалізацію, а також змінювати її протягом років навчання в старшій школі. Ми високо цінуємо автономію вчителя, тож кожен вчитель викладає авторський курс, на якому розставляє власні акценти, обирає темп, глибину та теми і навіть може мати власну систему оцінювання! 

Для нас важливі також кроспредметні та міжпредметні зв’язки, а можливість їх створення не штучним чином базується на глибоких знаннях, навичках з кожного з предметів. Крім того, в нашій програмі є значна кількість позазанятійних форматів: від індивідуальних проєктів до гуртків і клубів по інтересах, від авторських конкурсів та олімпіад до табору наукових проєктів. 

В школі «Базис» однаково важливими складовими навчання є: 

  • знанійна і компетентнісна частина (ґрунтовні знання та навички з предметів, вміння використати їх як в навчальних, так і в нетипових ситуаціях)
  • технологічний компонент (використання технологічних засобів, інструментів для комунікації в різноманітних ситуаціях, втілення своїх проєктів, поширення своїх ідей)
  • soft skills (як ті, що пов’язані з ефективністю власного навчання, так і ширші, що дозволяють донести власну позицію до різної аудиторії, побудувати потужну команду чи пробудувати наступні етапи свого навчання)
  • формування ставлення (attitude, переконання та принципи, що впливатимуть на вибір, судження, поведінку та дії кожного учня; створення власної ціннісної мапи світу)

Чи є в такому випадку високий бал з НМТ, перемога на олімпіаді чи в конкурсі метою навчання? В окремих випадках вони можуть бути проміжними цілями, які самостійно для себе обирає учень — чи то для перевірки власних сил, чи то для визначення свого рівня серед ширшої аудиторії таких же захоплених певною темою/предметом, а часто ще й для яскравих відчуттів в процесі, радості від перемог чи підкріплення впевненості в собі й просто для спілкування в колі «своїх». 

Саме тому в Базисі народились наші формати конкурсів (як то «ГеКон») і заходи, що дозволяють поглянути на процеси під іншим кутом (наприклад, «Бачимо-Тлумачимо»), а традиційні події (як то свято початку року «Печери» чи завершення року у вигляді спортивного орієнтування в Голосієвсьому національному парку) та олімпіади, що проводяться на базі нашої школи (наприклад, ExPho), набули суто Базисної атмосфери. 


Photo: Базис


Попри те, що Базис займає перші місця в рейтингах за результатами НМТ, а наші випускники дійсно вступають в найкращі ВНЗ світу, ми для себе визначаємо інші критерії результату школи: це випускники, що роблять усвідомлений крок в своє майбутнє, впевнені в своїй базі та вільні у виборі спрямування, спеціалізації чи місця подальшого навчання. 


В цьому році Базис розпочинає свій 7й навчальний рік


Ми працюємо у власному сучасному приміщені на Подолі, починаємо рік з надіями та натхненням і запрошуємо до знайомства з нашою школою та командою як майбутні родини учнів, так і колег в сфері освіти. 


Video: Базис



Науково-дослідницька школа «Базис» 

  • Київ, вул. Кожум’яцька, 12Б. 
  • старша школа: +380 (68) 418 86 18
  • початкова школа: +380 (66) 634 93 53

Email:

  • info@basis.ua






Підпишись на щотижневу програму від "Діти в місті"


Пошук